Vartegn til Kulturby 2017

Beklædningshåndværkerelever er involveret i kulturby 2017, i et projekt med nogle af VIA University Colleges øvrige uddannelser. Et VARTEGN, der skal bruges til et event i juni 2017.

De seneste 4 uger har et hold elever fra praktikcentret arbejdet på Campus C, i samarbejde med pædagogstuderende, maskiningeniørstuderende, lærerstuderende og elever fra Aarhus Techs elektriker-, mekaniker- og it-supporter-uddannelser.

I fællesskab med en delegation af marionetdukkefolk fra Italien, har de fremstillet dukker og genstande til eventet, som vi nok skal fortælle mere om når vi nærmer os.

Nye uprøvede materialer har været i brug. Fx kan man på billedet foroven se en vinge til en kæmpefigur. Den skal kunne holde til at være ude i al slags vejr, regn og storm. Den skal virke levende, og stoflig.

Vingerne har været syet op i adskillige materialer, for at finde det materiale der virker. Her ses, efter mindst ti forskellige forsøg, de endelige vinger. Hver fjer er syet af fiberdug, som bruges fx til at lægge over et jordbærbed, og skumunderlag til at lægge under parketgulve. Herefter er de malet og sat på et bagtæppe i kunststof, som er gennemhullet for at kunne holde til et vindpust.

At følge de italienske kunstneriske ledere har været en sjov og også krævende opgave for eleverne: “De ved ikke helt hvad de vil ha’, men når vi så kommer med et forslag til noget, så ved de godt hvad de IKKE vil ha’!” – fortæller nogle af eleverne. Det er denne proces vingerne har været igennem. Og nu er de godkendte. Det er altid spændende at arbejde med folk fra andre brancher der tænker på nye måder.

Ud over vinger er der blevet lavet masser af figurer, eleverne har deltaget i kreative processer, og er blevet udfordret i at arbejde med nye materialer. Men de har stadig fat i deres håndværk, og at planlægge og strukturere tiden, og bruge hænderne.

ansigt-haender-pap figur-papmache foedder-papmache hoved-gips kasser-praes ligge-paa-gulv smil-og-gips

 

 

Leave a comment

Your email address will not be published.


*