Social ansvarlighed på skemaet

”Jamen, kan vi tage ansvar for det???”

Jonna Lindberg spørger ud i klassen på trin 2. De har netop læst en rapport omkring tekstilvirksomheden Rana Plaza, der kollapsede i Bangladesh i 2013. En systue hvor danske virksomheder også fik produceret tøj, og som har efterladt chokbølger igennem hele tøjindustrien, på verdensplan, fordi den piller ved det faktum, at rige industrilande får produceret tøj til dumpingpriser i udviklingslande, der kæmper om at kunne gøre det billigst.

De ti elever er meget aktive i diskussionen.  Der blev idømt erstatningspligt til ofrene, men mange virksomheder fra hele verden har ikke betalt. Og hvis de udenlandske virksomheder har taget sig meget af arbejdstid, lønninger og arbejdstilrettelæggelse, kan de så gøre for at ingen har tjekket væggenes stabilitet? – og at der var bygget tre etager mere på bygningen, end fundamentet var støbt til? Det kan man jo ikke se nogen steder. Så hvis skyld er det? og vigtigst, hvordan kan det undgås i fremtiden?

Maiken Lindholm der går i klassen, synes at timerne omkring CSR (Corporate Social Responsability) er meget interessante.  Hun kan godt lide at der ikke er facit på hvad man skal gøre, og at man kan blive ved med at forbedre og arbejde med det.

”Det er jo nemt nok at sidde her og tegne, men vi skal jo vide hvad der foregår ude i verden”, ræsonnerer hun og drømmer om i fremtiden at arbejde i et firma der tager sin sociale ansvarlighed alvorligt.

Hvis du vil læse mere om bygningskollapset i Bangladesh kan du læse mere på Dansk Mode og Tekstils hjemmeside.

 

Maiken Lindholm. Beklædningshåndværkerelev, trin 2.

Maiken Lindholm. Beklædningshåndværkerelev, trin 2.

 

Leave a comment

Your email address will not be published.


*