Leg og læring med lommer

På A2 (2. skoleophold på trin 1) har eleverne arbejdet med udvikling af lommer, i faget produktsyning. Opgaven går ud på at udforske lommedetaljer, konstruere og opsy:

 

Du arbejder i en stor virksomhed, der producerer herre- og dametøj.

Du skal udvikle nye lommeforslag til den kommende kollektion.

Det kan være alle afskygninger, jo flere desto bedre.

Alle lommer opsyes til præsentation, og husk at tage stilling til stofkvaliteten.

 

Det kommer der mange forskellige bud på. Lige nu hænger lommerne på opslagstavler, og vidner om stor fantasi og lyst til at prøve sig frem. Når man bliver kastet ud i sådan en opgave, giver det anledning til at diskutere hvad der er hvad. Og hvordan kan man få en lomme til at se anderledes ud, uden at det nødvendigvis bliver en stor teknisk udfordring. Det kan man kun lære ved at prøve sig frem.

Eleverne opfordres til at lave lommer der er både konstruktionstunge og/eller  produktionstunge.

Når det er konstruktionstungt, er det en udformning der sætter krav til konstruktørens knowhov og evne til at gennemskue anderledes former.

Produktionstung betyder at lommen er kompliceret at sy. Typisk har man fokus på dette, fordi sy-minutter koster, og jo længere tid det tager at sy lommen, desto højere vil prisen på det endelige produkt blive.

 

i en ideel tøjfremstilling, vil konstruktøren have lavet en lomme, måske på en kompliceret måde, som kan syes enkelt, og ligne en million. Ved at sætte fokus på dette, bliver eleven trænet i at opnå det mest optimale resultat, både design-, konstruktions- og produktions-mæssigt.

Lommerne hænger i lag på opslagstavlerne (på begge sider!) i systuen.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*