Læring, kommunikation og samarbejde.

En beklædningshåndværker er dygtig til at lave beskrivelser af tøj der skal produceres i udlandet. Det er vigtigt at de dokumenter og tegninger der sendes ud, ikke kan misforståes, så det tøj der kommer tilbage til Danmark, og skal ud til kunderne, lever op til de stillede krav.

Det betyder at man skal kunne sætte sig i de personers sted, som skal modtage dokumenterne og udføre konstruktion, syning, trykning mv. Hvordan forstår en anden person det jeg skriver? Kan denne tegning misforståes? Hvordan skal jeg lige beskrive denne krave så det ser logisk ud?

 

På hovedforløbet har vi faget Læring, Kommunikation og samarbejde. Her arbejdes blandt andet på at få andre til at forstå hvad man beder om, så det står helt klart. Og det er der forskellige øvelser til. Blandt andet, som det ses på billederne, en opgave hvor eleverne i små grupper skal beskrive og fremstille en ting. Her er det en bro. Der arbejdes med hvordan man får et fælles mål, og forventningsafstemning. Og ikke mindst hvilke roller man indtager i en gruppe.

En anden måde at arbejde kreativt og praktisk på, som ikke nødvendigvis anvender stof. – og det leder videre til faget dokumentation, hvor beskrivelserne laves: ”Jo mindre jeg beskriver, desto mere uens vil produkterne blive”.

 

Leave a comment

Your email address will not be published.


*