Butikken

Skolepraktikkens-butik

På hjørnet af Nørreport og Kystvejen i Århus, på en af de travleste strækninger i Århus, ligger “Butikken”. Her sælges tøj, som ikke kan købes andre steder, forarbejdet efter industrielle metoder, men altid kun med max. 4 stykker i alt.

 

Tøjet henvender sig til kvinder der ønsker tøj, der er lidt specielt og i en god kvalitet. Tøjet er lavet af elever på Beklædningshåndværker-uddannelsen. I Butikkens “baglokale” ligger Praktikcentret. En skole-virksomhed, der skal gøre det virkelighedsnært for eleverne at tage en uddannelse, selvom de ikke har været heldige at få en ordinær praktikplads.

I praktikcentret arbejder eleverne med hele værdikæden, fra design, over konstruktion til syning og færdiggørelse, og til sidst salgsdelen, som altså trænes i butikken. Eleverne har på skift “vagt” i butikken, så den altid er bemandet. Det er frivilligt om man vil arbejde i butikken. Nogle synes det er mere interessant med forarbejdningen, mens andre går rundt med en drøm i maven om egen butik, og derfor er det en meget relevant træning.

Når man har butikstjansen, typisk en uge ad gangen, skal man sørge for at butikken ser indbydende ud. Man skal kalkulere prisen på nye varer, og man skal tænke på, hvordan man får kunderne ind i butikken. Der bruges ikke ressourcer på reklame, men alternative metoder tages gerne i brug. For nylig havde et par elever fx sat et bord op på gaden, hvorfra de uddelte flyers. Det var lærerigt at se, hvor mange ekstra kunder det gav i butikken.

Eleverne fortæller, at det er rigtig sjovt, når en kunde køber noget af det tøj, de selv har været med til at lave. Sortimentet styres i hovedtræk af ledelsen af skolepraktikken, men de forskellige styles udvælges blandt elevernes forslag, og eleverne fortæller med glimt i øjet, at der nogle gange er lidt kamp om at lave det mest salgbare design. Arbejdet fordeles, så en laver den første tegning, en anden konstruerer, en tredje syr etc… og sådan ligger der en god læring i både at samarbejde, og i at kunne udtrykke sig så næste led i kæden forstår.

Inger Harter, daglig leder af Praktikcentret, fortæller, at for eleverne er det en positiv, motiverende faktor, at mærke begejstringen når kunderne kan bruge dét, de har lavet . Der er en mening med dét, de har lavet og de producerer således ikke til skraldespanden. – og eleverne lærer at forholde sig til en målgruppe.

VIA Teko Design & Business er med butikken meget opmærksom på ikke at være konkurrenceforvridende. F.eks bliver man af og til spurgt, om man vil lave en brudekjole, men svaret er altid nej, for dét er der andre i området, der lever af. Det er ikke omsætningen, der bærer butikken, men læringen.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*